Nowe kontra stare, czyli kiedy stosujemy nowelizację

Nowe kontra stare, czyli kiedy stosujemy nowelizację

3 min czytania

Zasady
Zasady stosowania nowelizacji obowiązującej dla postępowań wszczętych od 28 lipca 2016 r.

Stosowanie przepisów dotyczących postępowań

Standardowo każda zmiana w prawie zamówień publicznych nie ma zastosowania do postępowań wszczętych przed jej wejściem w życie. Dotyczy wyłącznie postępowań, które rozpoczynają się po jej wejściu w życie.

Dla naszej nowelizacji dzień wejścia w życie (z wyjątkiem wybranych przepisów) to 28 lipca 2016 r. Tym samym znowelizowane zasady obowiązują w postępowaniach wszczętych tego dnia lub później.

Postępowania wszczęte wcześniej i jeszcze niezakończone zostaną zakończone według zasad z dnia wszczęcia postępowania. Jedynym wyzwaniem jest tu staranne rozróżnianie, kiedy dane postępowanie zostało wszczęte.

Stosowanie przepisów dotyczących umów

Podobnie przedstawia się stosowanie przepisów dotyczących umów w sprawach zamówień publicznych. Zasada jest prosta – jeśli postępowania toczy się już wedle znowelizowanych przepisów, to umowa również będzie nim podlegała. W innym przypadku nowelizacji nie stosujemy – nawet w sytuacji, kiedy umowa została zawarta po 28 lipca 2016 r., ale w wyniku postępowania toczącego się wedle dotychczasowych reguł.

Zmiana umów opartych na dotychczasowych przepisach

Dopuszczalne zmiany umów opartych na wcześniejszych przepisach nie są regulowane, ani przez nowe, ani przez stare przepisy.

Określone zostały poza ustawą prawo zamówień publicznych, w samej ustawie nowelizującej. Podstawą takich zmian jest art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Przepis ten zezwala na dwa rodzaje zmian:

  • przewidziane przez zamawiającego (podobnie jak w dotychczasowym art. 144 ust. 1 p.z.p.),
  • polegające na udzieleniu zamówień dodatkowych (realizowanych obecnie w tej formie, a nie nowego zamówienia).

Nie określa jednak jako dopuszczalnych zmian, które nie są zmianami istotnymi, co wprost dopuszczał dotychczasowy art. 144 ust. 1 prawa zamówień publicznych. Z pewnością jest to omyłka w redakcji nowego przepisu i w mojej opinii zostanie szybko wyprostowana (i to raczej w opinii Prezesa UZP niż nowelizacji ustawy nowelizującej).

więcej

Rozszerzenie zakresu zamówienia w formie zamówień dodatkowych odbywało się przed nowelizacją w formie udzielenia nowego zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki. Obecnie nie ma takiej możliwości. Zamówienia te są realizowane w formie zmian umowy.

Wymagało to usunięcia odnoszących się do zamówień dodatkowych przesłanek wszczęcia zamówienia z wolnej ręki. Ponieważ nie ma możliwości nawet dla wcześniej zawartych umów wszczęcia takiego postępowania rozszerzono dla nich możliwość zmiany umowy.